HIKMAH -Once, I used to use, heard and utter this word quite often, but something was lacking behind during that time - appreciation. Now, after going through all sort of journey in my life, I'm little bit kinda understand what it is all about. I believe that, He already set a plan in my life,and no matter how bad I feel about it, it all happened because of good reason. He fills my life time memory with different sort of flavours. Welcome to my time capsule - Flavour Of Life

Sunday, July 6, 2008

kalau mau tips, minta saja

Bila tiba satu saat, manusia y hatinya sudah pincang mampu mbuat apa sahaja. Bila pintu hati sudah diselubuni awan hitam, langit y putih sudah tidak lagi klihatan. Bila hati sudah dikuasai oleh tipu daya dunia, akal y waras hilang entah k mana, harapnya tidak tercabut terus.
Mungkin pngalaman pnulis hari ini tidak terlalu mlampau, p sudah cukup utk mbuktikan, manusia zaman skrng ini sudah pincang dari pgangan n nilai hidup y luhur. Tambah mnyedihkan, bila mngingatkan plakunya seorang muslim.
Hari ini, pnulis bersama sorang rakan membeli iron board baru, bersama sdiki brg dapur di kdai city supermarket, y majority pekerjanya mngaku muslim. Tidak mampu mngangkat smua brg tersebut, inilah time y terbaik utk mngutilize delivery services. Resit bayaran kami tinggalkan, kerana alamat dicatat disitu jugak. Tiba saat y dinantikan, pekerja tersebut pun sampai di apartment kami dan sahabat saya pgilah mnyambut barang tersebut. Agak terkejut, kerana pekerja tersebut tidak mmbawa resit. Hati sahabat pnulis mula diserbu rasa was2 dan ragu. Masakan tidak, apabila pekerja delivery itu mendakwa kononya kami tidak mmbayar lagi susu y kami beli dan mminta kami mmbayarnya. Mau tidak mau, terpaksalah sahabat pnulis memberikan RS 90 kpada pekerja tersebut.
Oleh kerana tidak berpuas hati dan timbul rasa syak y pekerja delivery itu menipu, kami pun tanpa lengah mnyerbu city supermarket. Apa y mbuatkan pnulis mahu tergelak ialah, pekerja delivery itu masih mau mnipu, kali ini dgn rakan sekerja ( cashier)...Dan cashier pulak cam wat2 x fhm dan seolah2 mau mmbela rakan y wat salah. kami mminta utk mmeriksa resit, dan cashier mngeluarkan duplicate resit. ( mungkin pekerja delivery tu telah mnghilangkan resit itu). Terbukti kami d pihak y benar. Tapi, kalau dah keling tu keling gak lah kan...cashier tu masih lagi tidak mau mndengar tututan kami dan mminta kami pergi kpada cashier seorang lagi. Sblum tu, kami smpat lagi mnjerit marah, "the problem is this is the second time!'. Bertekak punya bertekak, akhirnya kami dapat apa y kami nk. Sbnarnya, bukanlah kani nk sngt duit Rs 90 tu, tapi org2 pnipu sprti ni perlu diajar, agar tidak mngambil ksempatan k atas org lain pada masa akan datang.

3 Comments:

Blogger Faeiz Syezri Adzmin. said...

saman je org2 camtu. biar merana di dunia..huhu. akhirat dah tentulah

p/s: jangan racist2 tau. say no to
racism (^_^)

July 6, 2008 at 10:45 AM

 
Anonymous Anonymous said...

kesimpulannya jgn percaya org lain sbb kdg2 desakan hidup dah membiasakan diorang jadi penipu.tapi ada je indians yg baik n jujur.sama je kat mana2.kita tak bleh ubah org so ubah diri kita la.elakkan ditipu~



pakcik pritvi baik.i like~

July 7, 2008 at 7:19 PM

 
Blogger firus andaman said...

actually not racistism...sajer nak mengaggeratekan ayat....huhuhu

July 10, 2008 at 4:55 PM

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home